Monday 10 April 2017

Konsep-Konsep Jemaat Allah Al Masehi

Jemaat Jemaat Allah Al Masehi
Asal Usul Binitarianisme dan Unitarianisme Radikal
Ramai yang mendakwa sebagai orang Kristian cuba untuk menjelaskan sifat Allah dalam terma Unitarianisme atau binitarianisme yang tidak menyedari bahawa doktrin-doktrin yang mereka dakwa tersebut sebenarnya adalah doktrin dewa-dewa kafir dan telah digunakan untuk memusnahkan jemaat yang didirikan oleh Yesus Kristus.

Christian Churches of God
Karya tulis ini boleh disalin semula dan didistribusikan secara bebas dengan syarat ia disalin semuanya tanpa apa-apa perubahan atau penghapusan kata. Nama dan alamat penerbit serta notis hakcipta harus disertakan. Sebarang bayaran tidak boleh dikenakan ke atas penerima-penerima salinan yang didistribusikan. Petikan-petikan ringkas daripadanya boleh dimasukkan ke dalam artikel-artikel kritis dan karya ulasan tanpa melanggar undang-undang hakcipta.

This paper is available from the World Wide Web page:
Asal Usul Binitarianisme dan Unitarianisme Radikal
Ramai pihak yang menuntut mereka penurut doktrin gereja awal dan apabila diselidiki, mereka menawarkan doktrin abad kedua yang digunakan untuk menyingkap dan memusnahkan gereja awal. Mereka jahil akan asal-usul doktrin mereka serta ajaran sesat terlibat dan ancaman atas doktrin Sifat Tuhan.

Dua doktrin telah digunakan untuk mengancam dan memusnahkan doktrin Sifat Tuhan serta pemahaman dalam kebudayaan orang Yahudi dan kemudiannya dalam gereja yang baru.

Doktrin palsu yang pertama adalah doktrin Unitarianisme Radikal yang cuba untuk menyangkal fungsi pra-kewujudan Mesias dan dengan ini memusnahkan teologi OT dan nubuatan Mesias dan gereja.

Doktrin palsu kedua ialah Binitarianisme. Doktrin ini wujud dari wahyu Tuhan kepada Yesaya mengenai kedatangan Mesias.

Sebaik sahaja nubuatan ini diisu kepada bangsa Israel, syaitan dengan serta-merta mencipta satu sistem palsu yang secara amnya adalah pemujaan misteri di sekitar Syria dan Mesopotamia. Agama palsu yang besar adalah penyembahan dewa Attis dan dewi Rhea atau Cybele yang bersekutu dengan dia.

Dewa yang lain adalah Adonis di kalangan bangsa Yunani dan Osiris di Alexandria. Kita akan menyelidik perkembangan doktrin yang berikut.

Pertama sekali kita akan memberi definisi dan mengkaji Unitarianisme Radikal dan kaji asal usul serta persamaan kepada Binitarianisme dan kaji apa Kristus nyatakan mengenai doktrin ini dan lihat bagaimana ini adalah pengertian bertentangan yang dibina berdasarkan pengertian alkitab yang salah, kedua-dua OT dan NT.

Unitarianisme Radikal
Definisi: Kepercayaan bahawa Kristus tidak wujud sebelum dikandung dalam rahim Maria yang suci.
Doktrin ini telah dilanjutkan oleh ahli Farisi agama Yahudi pada zaman Kristus. Doktrin ini tidak menghiraukan sebahagian besar kitab Taurat dan ditolak oleh Kristus sendiri yang telah memetik ayat dari kitab Taurat untuk mebuktikan kesilapan. Ini telah dilanjutkan lagi oleh mereka yang memanggil diri mereka Kristian Unitarian pada zaman sekarang dan juga oleh elemen rukun-rukun agama dan pendeta agama Yahudi, juga merupakan ahli Farisi moden, yang telah salah menafsir kitab Injil OT dan bertegas bahawa Mesias tidak mempunyai pra-kewujudan dan dia akan muncul dalam masa yang terdekat. Pandangan ini tekah dikaji dalam kerja The False Messiah (No. 067B)

Sama seperti doktrin Trinitarian ia menekankan hujah yang paling lemah dalam perdebatan dan menegaskan bahawa itu adalah hujah yang paling kukuh dalam penyangkalan, dan menggunakannya sebagai bukti teks.

Kristus siap menerangkan fungsi Dua Hukum Agung Undang-undang Tuhan kepada ahli Farisi yang telah berkumpul bersama kerana dia telah membuat kan ahli Saduki, yang mendakwa bahawa tidak ada kebangkitan semula, bungkam dengan komen mengenai firman Tuhan: “ Akulah Allah Abraham, Allah Ishak dan Allah Yakub Ia bukanlah Allah orang mati, melainkan Allah orang hidup” ( Mat. 22:32).

Ahli Farisi telah berkumpul dan seorang ahli Taurat bertanya: “ Guru, hukum manakah yang terutama dalam hukum taurat?” (Mat. 22:36). Kristus menjawab: “Kasihilah Tuhan , Allahmu, dengan segenap hatimu dan dengan segenap jiwamu dan dengan segenap akal budimu (petikan Ulangan 6:5, 10:12, 30:6). Itulah hukum yang terutama dan pertama. Dan hukum yang kedua, yang sama dengan itu, ialah: Kasihilah sesamamu manusia seperti dirimu sendiri. Pada kedua hukum inilah tergantung seluruh hukum Taurat dan kitab para nabi.” (Mat 22:37-40).

Penyalin telah membahagikan hukum Taurat kepda dua bahagian: perintah yang membenarkan dan perintah yang menyangkal. Terdapat 248 perintah yang membenarkan (menurut bilangan anggota badan) dan 365 perintah ynag menyangkal (satu untuk setiap hari dalam setahun, justeru membuktikan ajaran mistik mereka). Jumlah keseluruhan ialah 613 selaras dengan bilangan “perkataan” dalam Sepuluh Hukum atau seperti ditegaskan Bullinger (Companion Bible, fn. To Mat 22:36).

Apabila Kristus telah menjelaskan dasar divisi dan fungsi hukum Taurat serta telah mengumpulkan semua kepala ahli Farisi Dia mengendali satu lagi masalah utama yang mereka akan memberi kesan kepada Yahudi untuk millenia. Yesus bertanya kepada mereka: Apakah pendapatmu tentang Mesias? Anak siapakah Dia?” 

Kata mereka kepada-Nya: “ Anak Daud.”
Untuk melawan hujah Dia telah menggunakan Mazmur 110:1 yang merupakan teks kegemaran orang Unitarian Radikal pada hari ini untuk menyangkal pra-kewujudan-Nya.

Ini adalah jawapan Kristus kepada semua yang menyangkal pra-kewujudan-Nya: “Jika demikian, bagaimanakah Daud oleh pimpinan Roh dapat menyebut Dia Tuannya, ketika ia berkata: ‘Tuhan telah berfirman kepada Tuanku: duduklah di sebelah kanan-Ku, sampai musuh-musuh-Mu Kutaruh di bawah kaki-Mu.’

Jadi jika Daud menyebut Dia Tuannya, bagaimana mungkin Ia anaknya pula?”
Ahli Farisi hanya mendiamkan diri dan mengetahui bahawa itu adalah Yehovah yang Agung berkata dengan Mesias dalam teks.

Teks dalam Mazmur 110:1 merupakan satu “petunjuk Yehovah (i.e. neum Yahovah)”. Sopherim kemudiannya beralih dari Yahovah kepada Adonai dalam 110:5. Ini adalah salah satu dari 134 tempat di mana Yahovah diganti kepada Adonai dalam teks dari Teks Masoretik(MT) oleh Sopherim untuk menutup identiti pihak yang terlibat dan perbezaan di antara pangkat yang tinggi dan entiti hamba Tuhan yang berkuasa dan Tuhan Israel, di mana ia merupkan warisanya (lihat juga Lampiran 32 Companion Bible untuk notasi bagi 132 tempat yang diganti dan Lampiran 98 VI, i, a, 1A, a, untuk teks Yunani dalam Matius 22:44 petikan Mazmur 110:1 di mana Yehovah dijadikan ho kurios bersama dengan artikel yang tetap dalam Yunani yang menunjukkan dimaksudkan Yehovah yang Agung) (lihat juga tulisan Psalm 110 (No. 178))

Namun maksudnya tidak boleh disamar dalam beberapa teks. Seperti teks dalam Mazmur 45:6-7 di mana Daud berkata: “sebab itu Allah, Allahmu, telah mengurapi engkau dengan minyak sebagai tanda kesukaan, melebihi teman-teman sekutumu.” Ibrani 1:8-9 menunjukkan secara spesifik bahawa ini adalah Kristus. Jika Kristus merupakan Tuhan kedua Israel pada waktu Daud, bagaimanakah Dia tidak mempunyai pra-kewujudan? (lihat juga dokumen Psalm 45 (No. 177) dan The Pre-existence of Jesus Christ (No. 243)).

Zakharia membuktikan bahawa Malaikat Yahovah di kepala yang terpilih adalah elohim sama akan seperti semua yang terpilih dan Daud sendiri (Zakharia 12:8) ( lihat juga tulisan The Elect as Elohim (No. 001) ). Zakharia 2:8-9 menunjukan bahawa Tuhan maha Agung (Yahovah Sabaoth) telah mengutus Yahovah kedua kepada bangsa yang telah merosakkan Israel. Dia akan menggoncangkan tangannya ke atas mereka dan mereka akan menjadi kerosakkan bagi hamba mereka dan kita akan tahu bahawa Tuhan maha Agung telah mengutus dia. Bagaimanakah ini bukan satu mahkluk ghaib dan suci?

Orang Unitarian Radikal mendakwa bahawa Satu-satunya Tuhan yang Benar berada di belantara dan telah memberi hukum Taurat kepad Musa. Namun demikian, Perjanjian Baru jelaskan bahawa tiada manusia yang pernah melihat Tuhan, kedua-dua dari kitab Injil dan suratan, dan pengikut elohim lah yang telah bercakap dengan Israel (Yoh. 1:18; Yoh. 5:37; Yoh. 6:46; 1Tim. 6:16; 1Yoh. 5:20). Kristus mengatakan bahawa dia turun dari Surga dan tidak ada seorang pun yang naik ke sorga , selain daripada Dia yang telah turun dari sorga, iaitu Anak Manusia(Yoh3:13). Dia berkata sesiapa yang telah melihat anak telah melihat Bapa( Yoh. 6:36); walau bagaimanapun, ini tidak menafikan fakta bahawa dia menyatakan tidak ada seorang pun yang telah melihat Bapa melainkan dia yang datang dari Tuhan, iaitu dirinya sendiri.

Dia sedang memberitahu perumpamaan Roh Kudus sebagai bentuk dan kuasa Tuhan dan melalui Roh Kudus dia adalah Tuhan.

Kristus juga telah menyatakan dia telah melihat Syaitan jatuh bagaikan kilat dari sorga (Luk. 10:18). Bagaimanakah dia boleh melakukan demikian dan bukan sebagai seorang makhluk ghaib?

Dalam Yohanes 17:5 Kristus berkata dalam doa: “dan sekarang, ya Bapa, permuliakanlah Aku pada-Mu sendiri dengan kemuliaan yang Kumiliki di hadirat-Mu sebelum dunia ada.” Bagaimanakah orang yang rasional boleh mentafsir lafaz ini tidak menyatakan bahawa dia mempunyai pra-kewujudan? Binitarian terpaksa menegaskan bahawa ia adalah satu hakikat benar bahawa Kristus adalah sebentuk entiti sebahagian kesedaran Bapa tetapi masih bukan Mesias benar sebagai entiti yang berasingan. Pernyataan yang tidak masuk akal. Unitarian Radikal hanya perlu mengabaikan teks untuk mengekalkan fiksyen tidak rasional merela bahawa Kristus tidak wujud sebelum terbentuk sebagai zigot di dalam rahim perawan. Dalam Yohanes 17:18 dia sekali lagi menyatakan bahawa Allah menghantar dia ke dunia ( dan bukan dalam bentuk zigot).

Filipi 2:5-7 disalahtafsirkan dan sering digunakan sebagai bukti teks Trinitarian. Ia merujuk kepada pemberontakan dan kesetiaan Kristus serta pengorbanan diri di sorga. Ia berkata: simpanlah pikiran dan perasaan dalam kalangan anda, juga milik anda dalam Kristus Yesus, yang walaupun dalam rupa (morphe) Allah, tidak menganggap setara dengan Allah sebagai satu perkara yang harus dipertahankan, melainkan telah mengosongkan diri mengambil bentuk seorang hamba, dan menjadi sama dengan manusia” (RSV).

Bagaimana sukar kah teks ini untuk difahami. Bahasa yang digunakan agak mudah. Ia membuktikan bahawa:
  • Kristus tidak sama rata dengan Allah dan tidak berusaha untuk mengejar kesamarataan dengan Allah. ( Yesaya bab 14 dan Yehezkiel bab 28 kedua-dua menunjukkan bahawa Iblis berbuat demikian).
  • Dia adalah dalam bentuk elohim sebagai makhluk roh.
  • Dia mengosongkan diri sendiri ( iaitu meninggalkan bentuk dan entiti nya) dan dilahirkan sebagai seorang manusia.
Seseorang itu mesti mempunyai fikiran yang lemah untuk menegaskan teks ini tidak membayangkan pra-kewujudan. Malah Trinitarian berhadapan dengan mengelirukan terjemahan untuk cuba untuk membuat dia sama dengan Tuhan tetapi namun mereka tidak cukup bodoh untuk cuba untuk menafikan pra-kewujudan-Nya. Premis itulah sebabnya Trinitarianisme lebih berjaya daripada Unitarianisme Radikal sebagai satu penipuan (dengan pengecualian Hadis Islam).

Kenyataan Paulus dalam 1Timotius 3:16 telah dipalsukan dalam Codex A. Teks ini mengatakan: “ Dan tanpa kontroversi besar adalah misteri ketuhanan: yang nyata dalam rupa manusia, dibenarkan dalam Roh, dilihat dari Malaikat, diberikan kepada bangsa-bangsa lain yang dipercayai di dalam dunia, diangkat dalam kemuliaan.”

Bullinger (Companion Bible) dalam nota kaki kepada ayat 16 mencatatkan bahawa R.V. memegang “Theos (Tuhan) terletak pada bukti yang tidak mencukupi”. Beliau seterusnya menjelaskan bahawa huruf pada mulanya adalah ho (yang); tulisan Yunani untuk O. Beberapa ahli kitab kemudian menambah s menjadikannya “Dialah yang”- memikirkan ia lebih masuk akal. Kemudian satu lagi meletakkan bar menyeberangi O dan menjadikannya Theta. Dengan itu ia tersirat sebagai penguncupan untuk Theos (Allah) dan dengan itu perkataan Allah telah dimasukkan ke dalam teks di KJV. Trinitarian menggunakannya sebagai teks bukti mengetahui ia terletak pada pemalsuan dalam Codex A namun bergantung pada kejahilan orang lain. Walau bagaimanapun, tidak ada seorang pun cuba untuk bertegas bahawa ia tidak memerlukan suatu anggapan pra-kewujudan.

Paulus menyatakan dengan jelas bahawa Kristus bersama dengan Israel di padang gurun, di bawah Musa dan semua makan makanan dan meminum air dari batu, dan batu itu adalah Kristus (1 Korintus 10:4). Namun orang Unitarian Radikalcuba untuk mengabaikan teks ini juga.

Perjanjian Lama menyatakan sendiri bahawa tidak ada orang yang boleh melihat Allah dan hidup (Kejadian 32:30). Namun makhluk ini yang merupakan orang bawahan Tuhan Israel bergumul dengan Yakub dan menamainya Israel.

Unitarian Radikal ke hari ini menggunakan hujah yang tidak masuk akal dan menyalah tafsir Kitab Suci. Salah satu nyataan itu adalah dari Ibrani 1:1-2. Teks dalam Ibrani 1:1-2 mengatakan:

Dalam banyak dan pelbagai cara Allah telah berbicara kepada nenek moyang kita dengan perantaraan nabi-nabi; tetapi pada zaman akhir ini Ia telah berbicara kepada kita dengan perantaraan Anak-Nya, yang telah Ia tetapkan sebagai yang berhak menerima segala yang ada. Oleh Dia Allah telah menjadikan alam semesta.

Sekarang Unitarian Radikal sebenarnya telah memetik teks ini sebagai bukti bahawa Kristus tidak mempunyai pra-kewujudan dengan berhenti pada perkataan yang berhak menerima segala. Mereka dengan sengaja dan secara tidak jujur menggunakan teks ini dan gagal dalam terus membaca teks melalui dia yang mencipta aeonas, atau peringkat umur (dan yang diterjemahkan sebagai dunia). Zaman-zaman adalah tig peringkat umur dari pemulihan planet ini dan penciptaan Adam hingga air bah, umur dari Nuh kepada Kristus dan umur ketiga dari Kristus kepada Zaman Akhir dan Millenium di bawah Mesias.

Mempercayai teks ini adalah satu perkara dan satu perkara iman, tetapi untuk mencadangkan bahawa teks ini menegaskan bahawa anak Tuhan adalah manusia yang tidak mempunyai pra-kewujudan adalah sungguh tidak masuk akal. Kita tahu dari teks ini dia adalah anak Tuhan dan kita tahu daripada Alkitab bahawa terdapat banyak anak-anak Allah (Ayub 1:6, 2:1, 38:4) dan juga bahawa mereka dipanggil Yahovah atau “Dia yang menyebabkan” dan kita tahu bahawa terdapat empat daripada mereka pada satu masa berurusan dengan Sodom dan Gomora (Kejadian bab 18 dan 19)(lihat juga karya Malaikat YHVH (No.024)).

Kita tahu daripada Skrol-skrol Laut Mati (DSS) dan Septuagint (LXX) bahawa teks dalam Ulangan 32:8 telah diubah dalam MT. Teks ini asal berbunyi:

Ketika Sang Maha tinggi membagi-bagi bangsa pusaka mereka, ketika Ia memisahkan anak-anak manusia, maka Ia menetapkan wilayah bangsa-bangsa menurut bilangan anak-anak Tuhan (Lihat juga RSV).

Sopherim telah mengubah teks ini kepada menurut bilangan anak-anak Israel yang merupakan penipuan. Ia dilakukan untuk menyembunyikan pusaka Yahovah Israel seperti dalam ayat 9 bersambung secara langsung untuk mengenal pasti bahagian Yahovah ialah umat-Nya, Yakub banyak warisan ditetapkan bagi-Nya (lihat Green, The Interlinear Bible). Ayat ini menunjukkan dengan jelas bahawa Yahovah Israel merupakan salah satu daripada anak-anak Tuhan dan Israel telah diperuntukkan kepadanya sebagai pusakanya. Melalui Dia dan pusakanya Allah sepatutnya mengambil seluruh umat manusia kepada-Nya seperti yang kita lihat dalam Ulangan 32. Ayat ini adalah di mana Musa mendedahkan nama Allah Sebenar Eloah buat kali pertama(dalam urutan Alkitab Moden) dan di senaraikan dua kali dalam ayat 15 dan 17. Musa telah mengenal pasti nama ini beberapa kali dalam Ayub. Entiti ini, Eloah, adalah objek penyembahan dan tunggal mengakui tiada maksud yang banyak sekalipun. Tidak seperti perkataan elohim yang merupakan kata jamak diterjemahkan sebagai tuhan-tuhan dalam teks-teks, Eloah adalah nama Allah yang Maha Esa yang merupakan pencipta dan Bapa kepada semua. Elohim adalah apa yang menjadi melalui penciptaan, kedua-dua syurga dan manusia.

Oleh itu Mesias dilantik berhak menerima segala supaya Allah menjadi semua di dalam semua. Dia mestilah mempunyai pra-kewujudan sebagai anak Tuhan dalam pusaka itu dan teks menunjukkan dengan jelas bahawa dia memang mencipta zaman di mana warisan itu akan dibangunkan. Kristus telah membingungkan orang Farisi untuk menangani bidaah tertentu Unitarianisme Radikal yang menyangkal pra-kewujudannya.

Dari segi pandangan kritikal teks-teks alkitab ini menunjukkan bahawa Unitarian Radikal tidak boleh menjadi Kristian kerana doktrin secara langsung bertentangan dengan penyata di dalam Alkitab dan kepada agama Kristian secara khusus. Pra-kewujudan Kristus adalah asas kepada kepercayaan Kristian.

Amat difahami bahawa orang-orang Yahudi akan berusaha untuk berbohong dan meniu untuk mewajarkan kegagalan mereka sepanjang dua milenium lalu. Walau bagaimanapun, adalah tidak dapat dimaafkan bagi seorang yang mengaku Kristian untuk berbuat demikian.

Tiada pemikir yang waras akan menggunakan separuh pertama Ibrani 1:2 untuk menafikan apa separuh kedua itu, dengan ayat 3, jelas menegaskan, seperti yang kita lihat di atas.

Kini kita akan mengkaji Asal Usul Binitarianisme untuk mengikat kedua-dua doktrin bersama dalam bidaah.
Asal-Usul Binitarianisme
Binitarianisme bukan doktrin Kristian. Ia muncul di Mesopotamia dalam kultus dewa Attis dan dewa-dewa lain dalam kultus-kultus misteri. Pemujaan muncul dalam doktrin Mesias khusus mereka selepas Allah telah menyatakan melalui nabi Yesaya bagaimana Mesias akan diperkenalkan ke dalam Israel.

Doktrin ini sebenarnya satu muslihat bijak iblis yang dibina untuk mengalihkan Israel dari iman. Ia adalah contoh mengapa Iblis telah lama melihat ke dalam nubuatan-nubuatan Tuhan yang diturunkan melalui gereja dan para nabi.

Yesaya bin Amos dilahirkan sebelum 760 BCE. Beliau memulakan kerjanya pada 742 SM pada tahun itu juga raja Uzia mangkat (Yes 6:1). Dia menonjol sewaktu pencerobohan Syro-Ephraimitic Yehuda pada 734 SM. Dari 734 dia telah bernubuat mengenai kedatangan Immanuel yang kedua dan dalam 734 beliau bersara daripada penonjolan awam terhutang kepada kesimpulan Ahaz dalam persukutuan dengan Syria. Pengasingan beliau bertahan sehingga 715 BCE apabila dia mula bercakap dengan lebih bebas di bawah Hizkia. Dalam 705 kematian Sargon II nampak pemberontakan umum terhadap Assyria dan pencerobohan Sanherib melihat penolakan orang Asyur dan pengusiran mereka oleh Allah dari Yehuda dengan penghujung maya kementeriannya daripada 701.

Pemujaan terhadap Baal-Asytoret telah membangun di Israel dan dikutuk. Pemujaan yang sama di bawah nama-nama yang lain berlaku du seluruh Timur Tengah dan ke Eropah. Het dan Celt bagaimanapun telah pergi masuk ke Eropah lebih awal dan membawa perayaan tradisional mereka bersama. Mereka tidak memajukan kultus “tuhan mati” dengan seberapa tepat seperti yang dilakukan orang Timur Tengah, kerana idea-idea untuk mengalahkan teks Mesias belum dikeluarkan sehingga Yesaya ca. 734 SM.

Pada masa Yeremia, yang mana kerjanya meliputi tempoh dari 626 hingga sekitar 580 SM, kita telah melihat kebangkitan kultus Attis dan penubuhan perayaan Matahari pada 24/25 Disember selepas solstis. Doktrin-doktrin Misteri dan pemujaan Matahari ialah:
  • Sunday atau hari Matahari adalah hari suci mereka.
  • Kelahiran “matahari kebal” pada solstis itu juga adalah perayaan utama mereka apabila “matahari kebal” dilahirkan semula (iaitu 24/25 Disember).
  • Perayaan Dewi Ishtar, atau Paskah kepada Anglo-Saxon, ditubuhkan untuk menunjukkan kuasa dewi untuk masuk ke dalam kerajaan maut dan membangkitkan “tuhan mati”. Kematian ini didakwa berlaku pada hari Jumaat bulan purnama selepas ekuinoks dan kebangkitan dewa itu berlaku pada hari Matahari sehari dan setengah kemudian.
Allah sangat khusus dalam pengutukan kultus matahari pada zaman Yeremia. Dalam Yeremia 10:1-10 kita melihat Allah mengutuk sepenuhnya perayaan solstis yang kini kita panggil Krismas.

Mana-mana orang yang menyimpan atau mengikuti perayaan-perayaan ini adalah hamba dewa Baal dan kultus-kultus matahari. Mereka bukan Kristian.

Sesiapa yang mengatakan bahawa apabila mereka mati mereka akan pergi ke syurga bukan Kristian; mereka adalah penyamar Gnostik (lihat Justin Martyr, Dial. LXXX)

Dalam hanya tempoh lebih 110 tahun penipuan itu telah dibangunkan dan telah giat dijalankan di Timur Tengah. Yehuda menuju untuk ditawan dan dari mana dia akan muncul untuk Pemulihan dan Mesias. Yehudah kemudiannya akan diletakkan di bawah penghakiman. Sistem itu akan dimusnahkan dan dia akan di buang negeri selama dua ribu tahun.

Perkembangan kultus Tuhan yang mati
Kultus matahari telah dilanjutkan dari kultus Osiris dan Isis di Mesir yang telah dibangunkan lebih awal ke dalam idea Ibu Dewi Isis memegang bayi kebal dewa matahari di dalam gua pada hari selepas Solstis, iaitu pada malam 24 Disember yang merupakan permulaan hari 25 Disember. Kultus ini merebak ke Syria dan Mesopotamia sebagai kultus Attis dari mana ia pergi ke Rom dan menjadi pemujaan utama.

Perayaan matahari tidak memasuki agama Kristian sehingga 475 CE pada kejatuhan Empayar Roma dan bermulanya Dark Ice Age. Yang menarik adalah di Syria ia mula menyerap masuk ke dalam Kekristianan dan merebak dari sana

Ia telah pergi masuk ke Greece dan Thrace dari Timur Tengah dan ke Balkan sebagai kultus Adonis, dan juga dewi Ibu dan pemujaan-pemujaan kesuburan sebagai Demeter di mana kultus-kultus matahari memasuki agama Kristian juga (dengan itu Madonna hitam dan kultus dara).

Perkembangan kultus-kultus di sebut dalam karya The Origins of Christmas and Easter (No. 235).
Binitarian Kedualan Alah Attis etc.
Unsur terbesar penipuan yang pernah dilakukan pada manusia adalah sifat Binitarian dewa Attis.
Orang yang tidak memahami ajaran itu akan cuba dan salah tafsir dalam agama Kristian. Marilah kita menjadi jelas. Binitarianisme bukan doktrin Kristian. Ia bukan alkitabiah dan telah digunakan untuk memusnahkan gereja awal dan juga Jemaat-jemaat Tuhan pada akhir abad kedua puluh.

Doktrin Attis mengajar bahawa dia adalah tuhan yang mengambil bentuk fizikal dari dirinya sendiri. Iaitu, Attis fizikal adalah aspek ketuhanan kedua bagi satu tuhan. Ia adalah kerya penipuan iblis menggunakan sifat dwi Allah dalam memalsukan Alkitab sebagai Eloah tunggal memperluaskan diriNya untuk menjadi Ha Elohim. Dalam doktrin alkitabiah Eloah dilanjutkan-Nya melalui Roh-Nya dan semua anak-anak Tuhan menjadi elohim atau tuhan pada ciptaan mereka melalui pemberian Roh Kudus sebagai kuasa yang membolehkan Allah, supaya Dia boleh menjadi semua di dalam semua sebagai Ha Elohim meneruskan kepada semua elohim. Ini adalah mesej yang paling kuat dalam Perjanjian Lama yang perlu dijelaskan oleh Kristus dalam layak untuk melanjutkan keupayaan kepada manusia melalui Roh Kudus.

Untuk menutup mulut pemahaman teologi Alkitab, peluasan kapasiti ini terpaksa dihadkan kepada satu entiti sahaja dan kemudiannya berpecah kepada dua. Ini mempunyai kesan yang didakwa mengatasi bantahan orang Yunani yang ditujukan Kristian oleh mereka tepat untuk melemahkan Alkitab dan menubuhkan tuhan ini berkepala dua. Mereka berhujah bahawa hanya keinginan boleh menebus atau mendamaikan manusia kepada Allah, dan dengan itu mereka berpendapat bahawa pengorbanan yang diwakili tidak dapat mendamaikan manusia kepada Allah.

Kemustahilan logik jelas kenyataan ini telah diabaikan dan penganut Attis memasuki agama Kristian mendahului dan memusnahkan teologinya.

Andaian yang tidak masuk akal jika Allah berkata bahawa Dia akan menerima pengorbanan Kristus dalam pembayaran dosa, yang Dia telah lakukan melalui Yesaya, maka ia telah diterima sebagai pembayaran. Dengan cara yang sama jika sesiapa berkata bahawa mereka akan menerima sesuatu sebagai bayaran untuk hutang di bawah undang-undang iaitu dosa, maka mereka diwajibkan secara sah untuk berbuat demikian. Mencadangkan bahawa entiti atau bayaran terpaksa menjadi elemen Allah yang Maha Esa untuk berbuat demikian , jika tidak ia bukan pengorbanan yang berkesan, adalah satu tuduhan fasik dan bidaah terhadap Allah yang Maha Esa. Satu-satunya perkara yang Allah Maha Esa tidak boleh lakukan ialah mati. Salah satu anak-anak Allah terpaksa berbuat demikian untuk mendamaikan semua elohim dan semua umat manusia kepada Eloah sebagai Ha Elohim atau Allah. Sebab itulah dia terpaksa menjadi satu asal, seperti seluruh Warga. Oleh itu dia terpaksa menjadi salah satu daripada kedua-dua elohim dan seorang lelaki.

Doktrin itu perlu diatasi oleh syaitan lalu mereka mencipta doktrin Binitarian dan mendirikannya di dalam kultus-kultus misteri khusus untuk menunggu kedatangan Mesias.

Sejurus selepas gereja telah ditubuhkan dan rasul-rasul telah mati semuanya mereka mula menyelitkan doktrin ke Rom semata-mata aras sebab kuasa dalam kawalan agama di Rom. Mereka terpaksa memindahkan doktrin Attis daripada kultus Attis mazhab baru ke dalam agama kristian yang baru dan membangun.

Pada pertengahan abad kedua Anicetus, yang telah menembusi Gereja Kristian, telah dipilih menjadi biskop Rom. Dengan segera beliau cukup berkuasa untuk memperkenalkan sistem Paskah dalam gereja di Rom. Easter (Paskah) adalah perkataan Inggeris untuk dewi ishtar matahari dan misteri pemujaan. Gereja di luar Rom membantah dan memulakan pertikaian Quartodeciman (lihat karya Pertikaian-pertiakaian Quartodeciman (No. 277)).

Bidaah ini telah memasukkan urutan Ahad ke dalam agama Kristian di Rom dari 111 CE. Sebaik sahaja mereka mampu mereka memasukkan perayaan Attis “ Tuhan yang Mati”. Pesta ini direka untuk mengerakkan Perjamuan Suci jauh dari Paskah kepada hari Jumaat pemujaan dan “kebangkitan” mereka pada hari matahari.

Tiada apa yang Kristian mengenai perayaan Paskah sekalipun. Ia adalah satu sistem yang palsu. Kita tidak berpecah dengan Gereja Roma pada 154 tetapi cuba untuk wujud secara aman bersama mereka.

Sebaik sahaja mereka telah memasukkan perayaan sekitar 154 CE, mereka mula memusingkan teologi Kristian dan pada 170 sekolah Alexandria mula menegaskan doktrin Binitarian ke dalam agama Kristian dan menegaskan struktur secara langsung kepada Yesus Kristus. Mereka melakukan ini dengan mengangkat Kristus atas elohin lain dalam Angkatan yang tidak dilakukan sehingga abad kedua.

Menjelang 192 mereka telah mengambil alih gereja di Rom sepenuhnya dan berada dalam kedudukan untuk mengembangkan bidaah ke dalam agama Kristian umumnya. Victor, biskop Rom dan bersifat pemecah belah gereja terbesar yang pernah wujud, selepas beliau menjadi biskop, dalam 192 CE mengisytiharkan Gereja Quartodeciman Tuhan laknat. Beliau memutuskan untuk berada dalam perhubungan dengan Rom Perayaan Easter harus disambut dan bukan Paskah. Sebagai hasilnya Jemaat Celtic di Britain hanya mengabaikan Gereja Roman dan mereka meneruskan seperti Quartodeciman sehingga mereka dipaksa di hujung pedang untuk menerima doktrin-doktrin Roman yang palsu. Peristiwa ini berlaku pada 664 CE dari dewan gereja di Abbey Hilda di Whitby. Golongan Trinitarian kemudiannya dengan berkesan menulis semula sejarah gereja.

Binitarianisme telah digunakan untuk melemahkan teologi Jemaat dari 170 CE. Pada tahun 325 di Nicaea Binitarianisme telah diisytiharkan doktrin Gereja Universal dikawal dari Rom. Biskop gereja Unitarian telah diusir bersama ahli logik mereka Arius dengan perintah Constantine.

Pada 372, hanya dua tahun kemudian Constantine menyedari bahawa Binitarianisme merupkan bidaah dan gereja-gereja di luar pengaruh Rom tidak menerimanya dia teringat semula biskop-biskop yang dibuang negeri dan menjadikan Unitarianisme sebagai agama empayar, yang kekal, dengan pengecualian pemerintahan Julian yang murtad, sehingga 381 TM apabila Gratian membuat kesilapan melantik maharaja Theodosius yang lahir dari Sepanyol, di Constantinople. Beliau adalah Athanasian. Mazhab itu, menggunakan Kapadokia, telah membangunkan doktrin Tritunggal Tuhan untuk menindih Binitarianisme. Maka dengan itu, Trinity dilahirkan.

Dari Kanun-kanun Constantinople mereka menulis semula doktrin Nicaea dan dari penipuan Nicene Creed lahirlah pseudo- Christianity.

Binitarianisme adalah punca kenapa agama Kristian telah terjejas pada mulanya dan kemudiannya oleh senjata teologi asal ditindas.

Penipu sejarah Kristian dan ajaran cuba menegaskan bahawa Binitarianisme adalah doktrin Kristian yang asal. Sesetengah penulis di dunia Trinitarian pada akhir abad kedua puluh di Amerika Syarikat, dalam usaha untuk membenarkan penerimaan Trinitarianisme mereka, kumpulan seperti SDA, telah menulis karya yang salah nyata teologi awal gereja dalam usaha untuk menujukkan bahawa gereja adalah Binitarian asalnya. Hujah-hujah mereka adalah berdasarkan kejahilan mendalam Kitab Suci dan ajaran Jemaat awal dan onflik sejarah yang terlibat. Hujah-hujah palsu mereka dikaji dalam karya 

Binitarian and Trinitarian Misrepresentation of the Early Theology of the Godhead (No. 127B).
Salah satu daripada “ulama” pseudo-agama ini, apabila dia dikatakan tidak mempunyai kelayakan teologi atau agama, secara misteri hadir Doktor dalam Teologi pada resume beliau. Walau bagaimanapun, apabila laman web yang membencinya tahu mengenainya, mereka secara terbuka mencemuh beliau, selepas mencadangkan bahawa beliau telah membelinya di India, ia hilang lagi. Laman web beliau sering digunakan oleh LCG untuk mengalakkan fiksyen yang menyokong mereka, walaupun di bantah oleh ahli mereka yang lebih teliti.

Doktrin Binitarianisme digunakan oleh organisma dan pengampu dalam Jemaat-jemaat Tuhan pada akhir abad kedua puluh dan kini ke dalam abad kedua puluh satu untuk melemahkan teologi Jemaat-jemaat Tuhan. Ia telah dimulakan dengan pencerobohan Jesuit ke dalam gereja SDA di Amerika Syarikat. Selepas ahli teologi Alkitab Unitarian Uria Smith meninggal dunia pada tahun 1931 organisma hanya menegaskan Binitarianisme dan meneruskan untuk membangunkan penerimaan Trinitarianisme. Menjelang 1978 mereka mengisytiharkan mereka adalah Trinitarian dan kini ramai yang tidak mengetahui bahawa perkembangan ini baru sahaja bermula.

Mereka memasuki Jemaat Allah Sedunia menggunakan dua sistem. Mereka menggunakan sistem Trinitarian untuk menegaskan Binitarianisme untuk mengatasi kebodohan jelas Ditheism Herbert W. Armstrong (lihat Ditheism (No. 076B)).

Beberapa ahli pseudo-agama seperti di atas menyatakan Herbert Armstrong diajar Binitarianisme yang merupakan pembohongan terang-terangan. Walau bagaimanapun agenda sebenar adalah untuk mengayunkan Jemaat Allah kepada Trinitarianisme dengan menggunakan Binitarianisme sebagai kenderaan. Ia berkesan pada abad kedua dan ketiga, dan sekali lagi sewaktu Reformasi, mengapa tidak untuk kali ini lagi? Lagipun tiada siapa di dunia yang berfikir secara kritikal lagi, atau apakah mereka?

Jemaat Tuhan( Hari Ketujuh) ditembusi, dan pada tahun 1995 mengisytiharkan bahawa mereka adalah sentiasa Binitarian, yang merupakan satu lagi pembohongan terang-terangan. Beberapa pendeta mereka terkejut. Lain yang luar Amerika Syarikat mengundi dengan kaki mereka. Hari ini tidak ada satu cawangan COG (SD) di Afrika, di mana kita sedia maklum, yang masih bersama mereka mendukung bidaah ini. Kini hampir semua mereka dalam CCG.

Unitarian Radikal melemahkan iman
Haluan serangan yang seterusnya adalah melalui Freemasons yang telah memasuki Jemaat Allah tetapi tidak melepaskan dosa mereka sepenuhnya. Mereka menggunakan pendekatan yang menyokong Unitarianisme Radikal yang bertegas bahawa Kristus tidak mempunyai pra-kewujudan. Orang-orang ini berhasil untuk berhimpun dalam UCG dan terdiri lebih dari 10% dari kehadiran dan kependetaan.

Serangan gabungan melihat penyokong Binitarian memberi gambaran yang salah doktrin-doktrin Alkitab Unitarian untuk menegaskan mereka adalah Unitarian Radikal. Ia mungkin kejahilan, kerana mereka memberi demonstrasi secara berterusan. Hanya masa yang akan menentukan.

Terdapat satu kumpulan besar Binitarian/ Unitarian Radikal kiri dalam WCG yang berfikir bahawa mereka membantu Tuhan dengan berpegang kepada bidaah. Mereka berhujah bahawa Tuhan dan Kristus adalah orang yang sama di Sinai. Kemudian mereka membantah bahawa Tuhan ini berpecah kepada dua makhluk di Penjelmaan. Mereka tidak mempunyai kefahaman tentang apa yang Kristus dan para rasul telah berkata. Ia secara berkesan doktrin Binitarian Attis sekali lagi.

Oleh itu, doktrin-doktrin yang terselit dalam satu sama lain akan bergantung pada bagaimana sifat dwi Tuhan dijelaskan pada satu-satu masa.

Apa yang mesti disedari adalah bahawa banyak orang tidak tahu apa yang mereka katakan dan tidak memahami Kitab Suci dan sifat bidaah daripada pandangan mereka. Lebih lagi mereka tidak memahami kerosakan yang mereka lakukan kepada mereka yang baru mengenali iman.

Doktrin Sabellianisme juga datang ke dalam gereja di China selepas kebangkitan 1850 dan mazhab Gereja Yesus Benar dibentuk selepas itu. Mereka menegaskan dan bertegas hari ini bahawa Yesus Kristus adalah Bapa dan hanya satu Allah dan ia adalah Kristus. Itu adalah satu bentuk Unitarianisme Radikal bahawa walaupun Binitarian melihatnya sebagai karut. Ini perlu diperbetulkan sebelum mereka boleh digunakan kepada iman dan sepatutnya berhenti daripada menjadi bahaya kepada iman.

Kemerosotan teologi, selain daripada kesilapan utama di China, adalah di Amerika Syarikat dan bermula dari Ellen G. White dan diperluaskan ke dalam sistem WCG melalui Herbert Armstrong dan Herman Hoeh quislings Trinitarian di PAsadena, yang bertujuan untuk menyelesaikan kerja. Ia juga telah menembusi jahil dari Jemaat Tuhan (SD) dan hari Baptist Ketujuh terutamanya dari Amerika Syarikat.

Unitarianisme Radikal juga telah mara masuk ke dalam Persidangan Agung Jemaat (Hari Ketujuh) dan penganutnya mengabaikan dan memberi gambaran yang salah Kitab Suci dan hujah seperti yang kita lihat di atas. Ia mempunyai penganut yang kurang tetapi mereka menyertai kita di luar negara sambil mereka mengkaji doktrin mereka dengan lebih tepat dengan Kitab.

UCG aia mempunyai sekurang-kurangnya empat doktrin mengenai Sifat Tuhan yang muncul pada masa yang sama. LCG tidak banyak bezanya.

Ada Trinititarian, Binitarian, Unitarian Radikal, Diteis dan hanya Alkitab Unitarian yang jarang. Biasanya Alkitab Unitarian (kadang-kadang dipanggil Trinitarian) tidak diterima oleh kementerian, namun mereka bertolak ansur dengan semua bentuk bidaah lain. Itu patut memberitahu kita semua yang patut kita tahu mengenai hala tuju mereka.

Bidaah Binitarian/ unitarian Radikal tidak berbahaya dan harus di dedahkan untuk menyatakan apa dia sebenarnya dan apa yang dikeluarkan dari Gereja Tuhan. Ia adalah sesuatu perkara yang disengajakan dan telah menghadkan keupayaan Jemaat Tuhan untuk berkembang dalam akhir zaman.

Tuhan akan menyatakan dan membetulkan kesalahan ini. Dia tidak boleh menggunakannya kerana mereka dalam Akhir Zaman.

Setiap orang di mana sahaja mereka berada harus dididik dengan betul untuk menangani isu-isu ini.

Kita akan mengukuhkan iman sekarang untuk berhadapan dengan kuasa Binatang atau empayar Binatang.

No comments:

Post a Comment